Facebook skapar nya möjligheter för konferens3 oktober, 20153 oktober, 2015admin

Att använda sig av Facebook till sin konferens kan vara en god idé att flera olika anledningar. Facebook är ju det största sociala mediet i världen idag, vilket kan vara skäl nog att nyttja det exempelvis till att finna nya konferensdeltagare. Via konferensanläggningars Facebooksidor kan man hålla sig uppdaterad om vad som händer på anläggningarna och vad som är nytt för månaden. Thoresta Herrgård är ett av de konferenshotell som uppdaterar och informerar på detta sätt.

Skapa ett event

Att skapa ett event eller evenemang på Facebook är enkelt att göra. Man klickar bara på event i vänstermenyn som finns på nyhetsflödessidan och därefter på knappen skapa, uppe till höger.
Fyll eventet med all information som är bra att känna till inför konferensen, så som vad konferensen heter och höjdpunkterna som konferensen innehåller. Eventsidan bör också innehålla kontaktinformation, adress, datum och en länk som leder till konferensens webbplats.

 
Kom ihåg att text och bild på eventsidan ska vara inbjudande. Målet med sidan är att få allt fler att få upp ögonen för eventet, för att sedan klicka sig vidare till sidan där man anmäler sig. Har man fått användaren att gilla eller dela ett inlägg från eventet sprids budskapet till fler och fler.

Annonsera

Oftast räcker det inte att sprida inlägg om konferensen till sina vänner och vänners vänner på Facebook. Man behöver annonsera ut budskapet till alla tänkbara intressenter. Då kan ett sponsrat Facebookinlägg vara en bra idé. Till skillnad från en affisch når man inte bara människor i sitt närområde utan nästan precis hur många som helst. Man specificerar sin målgrupp genom att avgränsa annonseringsområde, ålderskategori, kön och intresseområden.

Realtidsflöde

Under konferensens gång kan Facebook fungera som ett realtidsflöde, där deltagare kan ställa frågor och komma med synpunkter som en konferensvärd kan ta upp och besvara eller kommentera vid ett bra tillfälle.

Feedback

Efter konferensen kan Facebook användas för att få in feedback och hålla diskussionerna vid liv. För många är det en chans att dela tankar och idéer om hur man ska kunna implementera konferensens innehåll i sin egen vardag.